DRS-magazine wijdde een editie aan ‘breedvormend onderwijs’. Hierin lees je een drietal artikelen over breedvormend onderwijs, vanuit het perspectief van Driestar Hogeschool. Het themakatern kun je hieronder downloaden.
Peter van Olst (projectleider Whole Child Development van Driestar Hogeschool) schreef een inleidend artikel over wat breedvormend onderwijs is. Hij beschrijft bouwstenen om te werken aan brede vorming.
‘Goed onderwijs beoogt de brede vorming van leerlingen. Wie die stelling van harte onderschrijft, loopt al snel aan tegen een cultuur van individuele prestaties, waarin leerlingen vooral op cognitief gebied tot elkaars concurrenten worden gemaakt. Brede vorming, hoe doe je dat in de praktijk?’
Peter van Olst
Het tweede artikel is een interview met programmaleider Willemijn van Woerkum, die vanuit haar rol vertelt over bredvormend onderwijs. En tot slot een inkijkje in hoe lerarenopleiders Maaike van Selm en Heleen Driece werken aan Whole Child Development in hun opleidingspraktijk bij Driestar Hogeschool.
‘Het terugvinden van collectiviteit is een van de grootste uitdagingen van deze tijd.’
Willemijn van Woerkum
‘Rijk onderwijs spreekt de leerling én de student niet alleen cognitief aan, maar ook fysiek, sociaal, emotioneel, artistiek, moreel en spiritueel.’
Heleen Driece