‘We hebben een culturele correctie nodig,’ vertelt Peter van Olst in deze NIVOZ-podcast, ‘want we zijn veel te veel eenzijdig gericht geraakt op het hoofd, op cognitie. En dat kan ertoe leiden dat we in de praktijk – met alle mooie idealen die we belijden – met onze rug naar de samenleving toe komen te staan.’
Peter van Olst wordt met collega Heleen Driece van de pabo op Hogeschool Driestar bevraagd over de pedagogische opdracht in het onderwijs, als lerarenopleiders. En in het bijzonder over ervaringen, ontwikkelingen en veranderingen die voortkomen uit hun deelname aan het Whole Child Development programma. Dit vierjarige programma is een samenwerking van NIVOZ en een aantal lerarenopleidingen, basisscholen en middelbare scholen om met elkaar breedvormend onderwijs te ontwikkelen met uitdrukkelijke aandacht voor leerlingen die opgroeien in moeilijke omstandigheden.
Deze podcast is een eerste uit een serie waarin we kennismaken met verschillende WCD-partners. Jan Jaap Hubeek laat Peter en Heleen reflecteren op wat er sinds 2020 – bij de start van het programma – bij Driestar is gebeurd, een lerarenopleiding in Gouda met een christelijke traditie. ‘We hebben hier altijd al gezegd, die pedagogische opdracht vinden we belangrijk. Breedvormend onderwijs en werken met hoofd, hart en handen zijn begrippen die ons ook vertrouwd zijn. Maar de vraag is: doe je nog waar je voor staat, voer je in de praktijk nog wel uit waar het voor jou over gaat?’
‘Wij zijn evengoed kinderen van Descartes,’ zo wil Peter maar zeggen. Ook de scholen die in een christelijke traditie staan, hebben zich niet kunnen ontworstelen aan de invloed van de toenemende rationalisering die onze cultuur is gaan domineren. ‘We zijn net zo goed Westers. We zijn net zo goed rationalistisch ingesteld. We zijn net zo goed dualistisch en door de eeuwen heen gericht geraakt op cognitie en kennis. En dus lijden ook wij aan reductie of reductionisme.’