Aan de slag met pedagogisch leiderschap

Breedvormend onderwijs vraagt om ruimte voor ontmoeting, onderzoek en ontwikkeling. Op deze pagina vind je een werkvorm, en vragen voor dialoog en reflectie die je helpen om aan de slag te gaan met de bouwsteen pedagogisch leiderschap.

Vragen voor dialoog & reflectie 

  • Waar probeer jij een voorbeeld in te zijn en hoe doe je dat? 
  • Wat geeft jou moed om verantwoordelijkheid te nemen? En (hoe) kun je anderen daarin bemoedigen?  
  • Wat doet het met je als jouw leidinggevende aangeeft het niet te weten of onmacht te ervaren?  
  • Op welke manieren nodig jij anderen uit je aan te spreken op de keuzes die je maakt?  
  • Als je ziet dat iemand iets doet dat niet bij jullie waarden past, (hoe) spreek je diegene daarop aan? 
  • Heb jij zicht op de kwetsbaarheden van je collega’s? En zij op die van jou?  

Werkvorm: Jouw fantastische worsteling 

In plaats van het waarderen van snelle en gemakkelijke dingen pleit Carol Dweck er vanuit haar theorie over ‘growth mindset’ voor om moeilijke dingen te waarderen. Ergens je best voor doen en volhouden bij tegenslag, betekent dat je ergens om geeft. Met dit in gedachte kun je ook eens met elkaar om tafel gaan zitten en elkaar vragen: “Wie had er vandaag een fantastische worsteling?” 

Het delen van je ‘worsteling’ laat zien wat jij echt belangrijk vindt. Het laat zien wat jij voor elkaar wil krijgen, ook als het niet vanzelf gaat, het tegenzit en veel van je vraagt. Het delen van elkaars worstelingen opent een ander gesprek, dat kwetsbaar mag zijn. Het creëert een groeimindset, zowel bij jezelf als bij de anderen in je groep. 

Nodig: (brief)papier, pennen, timer 

Stap 1: Schrijf kort iets op over de fantastische worsteling die je nu doormaakt. 

Allemaal, 7 minuten, zet de timer 

Schrijf de volgende 3 dingen op over deze fantastische worsteling 

  • Wat probeer ik te bereiken?
  • Waarom is dat belangrijk voor me?
  • Welke moeilijkheden of tegenslag kom ik nu tegen en hoe worstel ik daar mee?

Stap 2: Inbrenger vertelt over zijn/ haar fantastische worsteling. 

5 minuten maximaal, dus timer er weer bij 

De inbrenger leest bij voorkeur voor wat hij/zij heeft opgeschreven. Maak eventueel aantekeningen. Reageer niet, ga niet in gesprek. De anderen luisteren aandachtig:

  • Wat spreekt je aan en waarom?
  • Wat zou je de ander willen meegeven in zijn/haar worsteling?
  • Welke ideeën of tips heb je?

Stap 3: Iedereen schrijft een brief aan ‘inbrenger’ op basis van wat hij/zij gehoord heeft. 

5 minuten, de timer mag weer aan 

Geef in je brief een antwoord op deze 2 vragen:  

  • Wat spreekt me aan in wat ik je hoor vertellen en waarom spreekt dat me aan?
  • Wat zou ik je willen meegeven in jouw worsteling? Welke ideeën of tips heb ik eventueel? 

Stap 4: Om de beurt leest iedereen de brief voor en geeft hem aan de inbrenger 

(2-10 minuten, afhankelijk van het aantal brieven)  

Reageer niet, ga niet in gesprek. 

Stap 5: Herhaal het proces vanaf stap 2 tot iedereen aan de beurt geweest is 

Stap 6: Tot slot: Sta om de beurt kort even stil bij hoe dit voor jou was om te doen.  

10 minuten in totaal  

Wat heeft het je gebracht om een stap(je) vooruit te gaan in jouw worsteling? 

In het boek ‘Bouwen aan breedvormend onderwijs’ vind je meer vragen voor dialoog en reflectie. Bestel hier een fysiek exemplaar en download hier gratis het pdf-bestand van het boek.