Aan de slag met professioneel zelfverstaan

Breedvormend onderwijs vraagt om ruimte voor ontmoeting, onderzoek en ontwikkeling. Op deze pagina vind je een werkvorm, en vragen voor dialoog en reflectie die je helpen om aan de slag te gaan met de bouwsteen professioneel zelfverstaan.

Vragen voor dialoog & reflectie 

  • Wat zie jij als het doel van onderwijs? Wat is de waarde ervan?
  • Wat is iets dat een leraar ooit gedaan heeft wat een positieve of negatieve impact heeft gehad op jouw zelfbeeld?
  • Met welke metafoor zou je jouw vak, functie of rol omschrijven?
  • Welk tegeltje hing er letterlijk of figuurlijk vroeger bij jullie thuis aan de muur?
  • Beschrijf zo concreet mogelijk een gouden moment uit je eigen praktijk. Wat maakte dit moment goud waard?
  • Met welke leerling of collega vind je het moeilijk een relatie op te bouwen? Wat maakt het moeilijk voor jou?

Werkvorm: loop je levenslijn 

Deze werkvorm helpt om zicht te krijgen op je eigen biografie en hoe die jouw professionele zelfverstaan, subjectieve onderwijstheorie en handelen kleurt.  

Je doet deze opdracht in een tweetal.  

Persoon 1 gaat op een denkbeeldige lijn staan. De lijn stelt je levenslijn voor. Het begin van de lijn komt overeen met de geboorte. Loop stap voor stap door je leven en sta stil bij opmerkelijke gebeurtenissen, die positief of negatief kunnen zijn. Denk niet alleen aan grote mijlpalen, maar ook aan die ogenschijnlijk ‘losse’ opmerking die in je verdere leven vaak terugkwam of opspeelde, dat kleine moment van verbondenheid, van geluk of die terloopse ontmoeting, iets wat je las of waar je was.  

Persoon 2 begeleidt persoon 1 en vraagt om stil te staan en te vertellen op het moment dat de ander een opmerkelijke gebeurtenis tegenkomt.   

  • Hoe oud ben je hier?
  • Sta even stil bij dit moment. Sluit je ogen en ga echt even terug naar jezelf daar en toen. 
  • Hoe voelde je je?
  • Laat even ervaren en neem de volgende stappen.
  • Herhaal… Totdat je bent aangekomen bij nu/je huidige leeftijd.  

Bespreek samen na:  

  • Wat valt op? Zie je patronen?   
  • Is er misschien een centraal thema te ontdekken?  
  • Wat is het effect op welke leraar jij nu bent/wilt zijn? 

In het boek ‘Bouwen aan breedvormend onderwijs’ vind je meer vragen voor dialoog en reflectie. Bestel hier een fysiek exemplaar en download hier gratis het pdf-bestand van het boek.