Aan de slag met breedvormend curriculum inclusief toetsing

Breedvormend onderwijs vraagt om ruimte voor ontmoeting, onderzoek en ontwikkeling. Op deze pagina vind je een werkvorm, en vragen voor dialoog en reflectie die je helpen om aan de slag te gaan met de bouwsteen breedvormend curriculum inclusief toetsing.

Vragen voor dialoog & reflectie 

  • Wat voor ervaringen en inhouden vind je dat je het kind aan moet bieden? Wat zal een kind vanzelf wel ontdekken en hoe erg is het als dat niet gebeurt?
  • Wat kunnen jouw leerlingen van elkaar leren? En jij van hen?  
  • Op welke manieren zou je willen merken dat jouw curriculum het effect heeft dat je voor ogen hebt?  
  • Heb je je geplande curriculum weleens volledig losgelaten? Waarom? Wat gebeurde er? 
  • Op welke manieren stimuleert jouw schoolgebouw de nieuwsgierigheid van leerlingen naar de wereld om hen heen?  
  • Wanneer motiveerde een toets jou of jouw leerlingen? Wat droeg daaraan bij?  

Werkvorm: Oogstmandje 

Waarom: Voor elk veranderproces (of misschien wel elk leer- en ontwikkelproces) is het van belang om te weten waar je vandaan komt en waar je staat. Het vieren van successen geeft energie. We zijn vaak geneigd om te kijken naar wat er nog beter moet. Dat is op zich heel nuttig, maar kan ook uitputtend zijn. Deze werkvorm helpt de energie te balanceren, de betrokkenen te verbinden en de lijn in het proces te herkennen.  

Voor wie: Bijvoorbeeld een werkgroep Breedvormend Onderwijs, maar je kunt het ook met andere groepen collega’s, studenten of leerlingen doen met wie je samen leert en ontwikkelt.  

Doel: Ophalen van successen (en vooruitkijken) 

Wanneer: Aan het einde van een (half) jaar 

Tijd: 45 minuten 

Werkwijze: 

Ga in een kring staan. Leg een flink aantal foto’s of afbeeldingen op de grond.
Stel de vraag: wat vind jij mooi aan hoe we hebben samengewerkt het afgelopen jaar? Deelnemers zoeken een beeld dat past bij hun antwoord op de vraag. Dat kan intuïtief, iedereen kan vrij associëren. Als iedereen een beeld heeft, wisselen tweetallen hun keuze voor een beeld toe in een minuut of vijf.  

Na deze uitwisseling worden alle beelden bij elkaar gelegd (eventueel in een brede mand), als een soort moodboard. Wat is de algemene sfeer, is er een rode draad? Het toevoegen van een paar steekwoorden kan behulpzaam zijn. Met zijn allen vier je op deze manier het proces en de samenwerking. Met het nemen van een foto kun je later terugkijken op dit punt in het proces. 

Hierna herhaal je het proces, maar nu met de vraag: wat vind jij mooi aan wat we hebben bereikt het afgelopen jaar? 

In het boek ‘Bouwen aan breedvormend onderwijs’ vind je meer vragen voor dialoog en reflectie. Bestel hier een fysiek exemplaar en download hier gratis het pdf-bestand van het boek.