Breedvormend onderwijs vraagt om ruimte voor ontmoeting, onderzoek en ontwikkeling. Op deze pagina vind je een werkvorm, en vragen voor dialoog en reflectie die je helpen om aan de slag te gaan met de bouwsteen intentioneel pedagogisch-didactisch handelen.
De bedoeling van deze opdracht is dat jij voor jezelf meer zicht krijgt op de interactie met je leerlingen. Mogelijk herken je patronen. Dat kunnen patronen zijn die behulpzaam zijn en die je graag wilt behouden. Er kunnen ook patronen bij zijn die niet (meer) werken. Het gaat vooral om gewaarworden (observeren, zonder oordeel vooraf). Je hoeft er dus niet zoveel van te vinden. Kijk gewoon eens wat er gebeurt en hoe dat voelt. Dit is ook een oefening in letterlijk kijken en luisteren, zonder meteen al te gaan interpreteren, analyseren of oplossen.
De opdracht:
Kies een leerling met wie je overwegend goed contact hebt, een leerling die jou bevestigt in de leraar die je wilt zijn, een leerling die het beste in jou naar boven haalt. Kies ook een leerling met wie het contact (soms) stroef verloopt: een leerling die jouw ideale zelfbeeld in de weg zit, bij wie je soms zomaar een leraar bent die je helemaal niet wilt zijn. Registreer – in een logboek, een dagboek, of op een laptop – nauwkeurig, concreet en zo uitgebreid mogelijk hoe de interactie met beide leerlingen verloopt. Registreer (zonder oordeel) wat er gebeurt, wat je voelt, wat je denkt.
Concreet:
In het boek ‘Bouwen aan breedvormend onderwijs’ vind je meer vragen voor dialoog en reflectie. Bestel hier een fysiek exemplaar en download hier gratis het pdf-bestand van het boek.