Breedvormend onderwijs vraagt om ruimte voor ontmoeting, onderzoek en ontwikkeling. Op deze pagina vind je een werkvorm, en vragen voor dialoog en reflectie die je helpen om aan de slag te gaan met de bouwsteen professioneel zelfverstaan.
Deze werkvorm helpt om zicht te krijgen op je eigen biografie en hoe die jouw professionele zelfverstaan, subjectieve onderwijstheorie en handelen kleurt.
Je doet deze opdracht in een tweetal.
Persoon 1 gaat op een denkbeeldige lijn staan. De lijn stelt je levenslijn voor. Het begin van de lijn komt overeen met de geboorte. Loop stap voor stap door je leven en sta stil bij opmerkelijke gebeurtenissen, die positief of negatief kunnen zijn. Denk niet alleen aan grote mijlpalen, maar ook aan die ogenschijnlijk ‘losse’ opmerking die in je verdere leven vaak terugkwam of opspeelde, dat kleine moment van verbondenheid, van geluk of die terloopse ontmoeting, iets wat je las of waar je was.
Persoon 2 begeleidt persoon 1 en vraagt om stil te staan en te vertellen op het moment dat de ander een opmerkelijke gebeurtenis tegenkomt.
Bespreek samen na:
In het boek ‘Bouwen aan breedvormend onderwijs’ vind je meer vragen voor dialoog en reflectie. Bestel hier een fysiek exemplaar en download hier gratis het pdf-bestand van het boek.