Intentioneel pedagogisch-didactisch handelen - Uit de praktijk

Hieronder staat een voorbeeld uit de praktijk bij de bouwsteen intentioneel pedagogisch-didactisch handelen. Wil je meer voorbeelden uit de praktijk lezen? Bestel hier een fysiek exemplaar of download hier gratis het pdf-bestand van het boek ‘Bouwen aan breedvormend onderwijs’. 

‘Hoe zit jij erbij?’

Jo-Ann Plet is docent ‘Skills’ op College Zuyd, een VO-school in Amsterdam. Bij het vak Skills leren de jongeren meer over zichzelf in verbinding met anderen. Jo-Ann vertelt over de check-in van haar lessen.   

“Iedere les start ik hetzelfde. Ik laat de leerlingen enkele afbeeldingen zien en zij kiezen er ieder eentje uit. Aan de hand van de gekozen afbeelding moeten ze vervolgens vertellen hoe ze erbij zitten. Ik doe ook mee en ik begin altijd als eerste. 

Ik heb dit geïmplementeerd in al mijn lessen, omdat ik ten eerste vind dat leerlingen het recht hebben om te weten hoe ik erbij zit als docent. Soms nemen docenten hun persoonlijke leven mee de klas in. Dat is heel menselijk, maar dan moet je daar wel open over zijn. Dan geef je de leerlingen namelijk het gevoel dat ze serieus genomen worden en je laat ze hiermee zien dat jij ook maar een mens bent. 

Als leerlingen dit de eerste paar keer doen, kiezen ze een afbeelding uit en geven ze er een hele korte uitleg bij, bijvoorbeeld: ‘Ik ben de eerste afbeelding, want ik ben boos.’ Naarmate ze het vaker doen volgt vaak een uitgebreidere uitleg, bijvoorbeeld: ‘Ik ben de eerste afbeelding, want mijn moeder is boos op me omdat ik mijn huiswerk niet af had gisteren.’  

Zowel ik als de leerlingen hechten hier veel waarde aan, omdat we elkaar ontmoeten als mens vanuit gelijkwaardigheid. Ook laat je de leerlingen voelen dat zijzelf en hun gevoelens er mogen zijn. Op basis van hoe ze erbij zitten kan ik daarnaast de les aanpassen waar nodig.”