Hieronder staat een voorbeeld uit de praktijk van de bouwsteen pedagogisch leiderschap, waarbij Erwin Bolt vertelt over zijn leiderschap als directeur van OBS De Globe.Wil je meer voorbeelden uit de praktijk lezen? Bestel hier een fysiek exemplaar of download hier gratis het pdf-bestand van het boek ‘Bouwen aan breedvormend onderwijs’.
Erwin Bolt, directeur op OBS De Globe in Amsterdam, vertelt over zijn leiderschap.
“Pedagogisch leiderschap gaat voor mij over ruimte geven aan het gesprek over wie je bent in het onderwijs, wie je wil zijn, wat je wil bereiken en hoe je dat wil doen. Dat gesprek ga ik eerst met mezelf aan en daarna met mijn team, maar ik ga ook het gesprek aan met leerlingen en ouders over hun verwachtingen.
Het is mijn opdracht om in elke ontmoeting vragen te stellen, zowel binnen mijn team als met leerlingen, ouders en andere professionals binnen de school, zodat iemand uiteindelijk verder kan. Met die vragen hoop ik ervoor te zorgen dat iemand gaat nadenken over zichzelf en wat diegene aan het doen is.
Ik maak daar ruimte voor door alle randzaken, zoals veel vergaderingen, weg te organiseren. Verder probeer ik de dagelijkse opdracht van de leerkracht centraal te stellen, bijvoorbeeld door structurele intervisies in te plannen.
Ik ben er ook achter gekomen hoe behulpzaam een schoolplan kan zijn in het stellen van prioriteiten en het maken van een planning. In de eerste paar jaar van mijn carrière als schoolleider schreef ik niet echt schoolplannen, omdat ik geen flauw idee had wat daar nou in moest staan.
Pas nadat ik jarenlang had gewerkt met een team, ouders en leerlingen, wist ik waar we als school naartoe willen en bedacht ik dat ik dat visueel kon maken door het maken van een schoolplan. Met dat plan kan ik ook iedereen meenemen in mijn visie. Dus nu neem ik ieder half jaar al mijn collega’s een uurtje mee door het schoolplan en beoordelen we samen of we nog goed bezig zijn.”
Wil je ons of anderen helpen met jouw verhaal uit de praktijk? Mail dan naar w.vanwoerkum@nivoz.nl