Wie ben jij als leraar of opleider, wat is je visie, vertrekpunt en oriëntatie, en hoe ben jij als leraar of opleider in de ontmoeting?
Breedvormend onderwijs richt zich op de ontwikkeling van het ‘hele kind’. Met breedvormend onderwijs willen we eraan bijdragen dat kinderen zich verbonden voelen met zichzelf en de wereld. Dat vraagt ook om leraren, schoolleiders en opleiders die als ‘heel mens’ en vanuit hun unieke mens-zijn bijdragen aan breedvormend onderwijs. Zij zijn daarbij hun eigen instrument. Om jezelf als instrument in te kunnen zetten, moet je je dus ook als heel mens kunnen ontwikkelen, zodat je het instrument leert kennen, weet te ‘bespelen’ en ermee kunt improviseren, afstemmen en samen spelen.
Een centraal concept hierbij is wat Geert Kelchtermans het ‘professioneel zelfverstaan’ noemt. Het is het beeld dat de leraar van zichzelf heeft: haar zelfbeeld, taakopvatting, drijfveren en verwachtingen. Het gaat hier om het ‘professionele zelf’, in relatie tot anderen en de wereld. Het professioneel zelfverstaan hangt nauw samen met het beeld van wat de leraar goed onderwijs vindt, wat zij daarin kan brengen en wat daarvoor nodig is. Kelchtermans noemt dit de ‘subjectieve onderwijstheorie’.
Het professioneel zelfverstaan is geworteld in de persoonlijke en professionele biografie en kun je verder ontwikkelen door diepgaande reflectie op je eigen ervaringen en handelen. De dialoog met anderen en andere perspectieven is daarbij essentieel. Het pedagogische gesprek over onderwijssituaties aan de hand van de vraag ‘wat stond er op het spel?’ helpt om bewust te worden en blijven van wat je belangrijk vindt. Ook je eigen positie in de samenleving ten opzichte van anderen kleurt je instrument en vormt dus onderwerp van bewuste reflectie. Wie zicht heeft op zijn eigen verlangens, valkuilen, normen, waarden, positie en privileges kan betekenis geven aan onderwijsgebeurtenissen en steviger blijven staan in zijn verankerde pedagogische opdracht.
Bestel hier een fysiek exemplaar en download hier gratis het pdf-bestand van het boek.