Programma Whole Child Development

Hoe kan onderwijs bijdragen aan het opgroeien van kinderen die verbonden zijn met zichzelf, met anderen en met de wereld? In het Programma Whole Child Development (2020-2025), werd onderzocht wat er nodig is om breedvormend onderwijs voor álle kinderen mogelijk te maken. Wat vraagt dit van scholen en van het opleiden van leraren. Daarnaast werd onderzocht waarom breedvormend onderwijs, juist voor die kinderen die opgroeien in sociaal economisch moeilijke omstandigheden, belangrijk is en wat dit vraagt van hun leraren.

 

 

Programmabijeenkomst (16 juni 2022)

Partnerschap en onderzoek als motor

Het programma werd gedragen door een bijzonder partnerschap tussen Stichting NIVOZ, vier lerarenopleidingen, een netwerk van scholen, het Kenniscentrum POP van Hogeschool Leiden en Stichting Porticus. Samen bouwden zij een oefenplaats; een plek om zelf te ervaren wat breedvormend onderwijs vraagt – van leraren, schoolleiders, opleiders en onderzoekers. In plaats van te werken met modellen of blauwdrukken, koos het programma voor een lerende aanpak: in leergemeenschappen en werkplaatsen werd geëxperimenteerd, onderzocht, geoefend en gereflecteerd. Onderzoekers fungeerden als critical friends en hielpen de ervaringen te verdiepen. Deze manier van werken gaf ruimte aan verschillen en contexten, en zorgde voor een gedeeld kompas.

Zo gingen onderzoek en praktijkontwikkeling hand in hand, en werden uitgangspunten en bouwstenen ontwikkeld, die helpen bij het vormgeven van breedvormend onderwijs, dat leerlingen in staat stelt zich in de volle breedte van hun menszijn te ontwikkelen. 

WCD - een lerend netwerk

De bouwstenen voor breedvormend onderwijs

Een van de belangrijkste opbrengsten van het programma zijn de zes bouwstenen voor breedvormend onderwijs. Deze groeiden organisch uit de praktijk van opleidingen, scholen en onderzoek. Ze geven taal aan de onderliggende pedagogische principes van onderwijs en vormen een gezamenlijk kader voor visieontwikkeling, curriculumontwerp, reflectie en professionele samenwerking. De bouwstenen bieden geen vaststaand recept, maar nodigen uit tot dialoog en contextspecifieke invulling. Ze maken zichtbaar dat breedvormend onderwijs niet alleen om inhoud gaat, maar om een bredere pedagogische cultuur: professioneel zelfverstaan, pedagogisch leiderschap, een lerende organisatie en een wereldgerichte pedagogiek.

Beweging

De opbrengst van vijf jaar samenwerking is meer dan een verzameling projecten of tools. Het programma heeft een beweging op gang gebracht: een netwerk van opleidingen, scholen en professionals die samen werken aan onderwijs dat recht doet aan álle kinderen, in alle aspecten van hun menszijn.

Hoewel het programma in 2025 formeel is afgerond, zetten de partners het werk voort. Alle betrokken lerarenopleidingen hebben breedvormend onderwijs structureel opgenomen in hun curriculum en teamontwikkeling. Verschillende scholen blijven samenwerken met opleidingen. En NIVOZ bouwt verder aan nieuwe programma’s en netwerken om scholen te steunen in hun pedagogische opdracht, en blijft in partnerschap zoeken naar mechanismen om onderwijs menselijker en inclusiever te maken.

De beweging staat nog aan het begin, maar het fundament is stevig. De zes bouwstenen, de gedeelde taal en de opgedane ervaringen vormen een bron voor iedere school, opleiding of professional die wil bijdragen aan onderwijs dat kinderen helpt zichzelf, de ander en de wereld te leren verstaan.

 

Het programma WCD werd mogelijk gemaakt door:

Onderzoek en programmamanagement

Stichting Nivoz

Programmaleider Willemijn van Woerkum

Kenniscentrum POP/HS Leiden

Onderzoeksleider Aziza Mayo

Porticus

Programmamanagers Iwanna Swart en Laura Bosch

Opleidingen

Hogeschool van Amsterdam

Projectleider Marco Snoek

Hogeschool Leiden

Projectleider Nynke Verdoner

Driestar Educatief

Projectleider Peter van Olst

Windesheim

Projectleider Jael de Jong Weissman

Scholen

De Globe (PO, Amsterdam)

Schoolleiders Erwin Bolt en Marlies Breijs

Zuiderlicht College/College Zuyd (VO, Amsterdam)

Schoolleider Olga Onrust, plv. Nienke Bezemer

Spring High (PO-VO, Amsterdam)

Schoolleiders Camyre de Adelhart Toorop en Dirk-Jan van Dijk

Expeditie 0-18 (PO-VO, Zwolle)

Regisseurs Annelies Robben, Martijn Marsman, Sebastiaan van der Laan, Manon Kesseling, Thomas Bouter

De overkoepelende onderzoeksvragen

Vraag 1
Wat zijn de uitgangspunten voor onderwijs vanuit een WCD perspectief?
Vraag 2
Wat is er nodig in de ontwikkeling en opleiding van leraren en schoolleiders om te werken vanuit een WCD perspectief?
Vraag 3
Wat is er specifiek nodig in de ontwikkeling en opleiding van leraren en schoolleiders in de context van scholen met kinderen die te maken hebben met 'adversity'?
Vraag 4
Wat zijn geschikte methoden of modellen om deze ontwikkeling van kinderen, leraren en schoolleiders in beeld te brengen?
Vraag 5
Welke belemmeringen zijn er voor de ontwikkeling richting een WCD perspectief?
Vraag 6
Wat is er nodig in de samenwerking, ontwikkeling en organisatie van de lerarenopleidingen en scholen om duurzaam breedvormend onderwijs (voor kinderen en leraren) te kunnen bieden?

Meer weten over Breedvormend Onderwijs?

Ieder kind verdient een goede ontwikkeling. Een leven waarin het zich goed voelt, en goed kan doen. Daarom is het belangrijk dat ieder kind gezien wordt als ‘heel mens’, met unieke eigenschappen, talenten, verlangens én uitdagingen.

Verder lezen